Portul Constanta se pregateste intens pentru aderarea Romaniei la Spatiul Schengen pe cale maritima, aducand cu sine potentiale avantaje economice semnificative. Desi aderarea completa la Spatiul Schengen pe cale terestra mai are de asteptat, expertii considera ca aceasta aderare partiala aduce beneficii notabile.
Unul dintre principalele avantaje ale aderarii la Schengen pe cale maritima este facilitarea transportului de bunuri esentiale catre zona Schengen. Aceste bunuri includ medicamente, transport de urgenta, echipamente tehnice sensibile sau transport logistic cu componente civile si militare.
Cel mai important beneficiu este eliminarea timpilor de asteptare pentru controalele vamale, ceea ce duce la livrarea mai rapida a marfurilor la destinatie. Totusi, expertii subliniaza ca este nevoie de investitii semnificative in infrastructura portuara pentru a se realiza pe deplin aceste beneficii.
Portul Constanta a inregistrat un an de succes in 2023, cu o crestere semnificativa de 22,5% in volumul de marfuri manipulate fata de anul precedent, aratand astfel potentialul sau de dezvoltare in contextul aderarii la Schengen pe cale maritima.
Presedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a exprimat increderea ca Romania si Bulgaria vor deveni in curand membri deplini ai Spatiului Schengen. Aceasta a subliniat angajamentul Comisiei Europene de a intari frontierele si de a convinge statele membre, cum ar fi Austria, de importanta aderarii Romaniei si Bulgariei la Spatiul Schengen.
Aderarea Romaniei la Spatiul Schengen pe cale maritima deschide perspective economice promitatoare pentru tara, cu potentialul de a facilita transportul de bunuri si de a consolida relatiile comerciale cu statele membre ale Schengen.