Constructia Autostrazii A9 Timisoara-Moravita, proiectul care va asigura legatura directa dintre Romania si Serbia, a intrat intr-o etapa importanta. Noua companii si asocieri din Romania, Bulgaria, Italia, Turcia si Ucraina au depus oferte pentru primul tronson, cu o lungime de 35,67 km si o valoare estimata de 5,65 miliarde lei (fara TVA), adica aproximativ 1,1 miliarde de euro.
Anuntul a fost facut chiar de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, intr-o postare pe Facebook, in care a detaliat etapele proiectului si planul de executie al acestui lot.
Ce presupune primul tronson al Autostrazii Timisoara-Moravita?
Potrivit anuntului publicat de Sorin Grindeanu, primul tronson al autostrazii, Remetea Mare-Jebel, va include mai multe lucrari de infrastructura importante:
- Un Pod peste Raul Timis, cu o lungime de 1.153 metri.
- Un Centru de Intretinere si Coordonare pentru gestionarea autostrazii.
- Doua parcari de scurta durata, fiecare echipata cu infrastructura pentru minimum 6 statii de incarcare pentru masinile electrice.
Patru noduri rutiere:
- Nod rutier A1 Remetea Mare
- Nod rutier DJ592 Albina
- Nod rutier VO Timisoara Sud
- Nod rutier DN59 Padureni
Durata totala prevazuta pentru realizarea acestui tronson este de 48 de luni, dintre care 12 luni sunt alocate pentru proiectare si 36 de luni pentru executie.
Cine sunt constructorii care au depus oferte?
Pentru realizarea acestui lot esential al autostrazii, noua oferte au fost depuse de companii si consortii din Romania, Turcia, Bulgaria, Italia si Ucraina:
- Asocierea ANTREPRIZA DE CONSTRUCTII DRUMURI SI AUTOSTRAZI SRL (lider) – DANLIN XXL SRL – GROMA HOLD EOOD – EVROPEISKI PATISHTA AD – FRASINUL SRL (Romania – Bulgaria)
- Asocierea DRUM ASFALT SRL (lider) – AUTOMAGISTRAL-PIVDEN SRL (Romania – Ucraina)
- Asocierea IC IÇTAS INSAAT SANAYI VE TICARET A.S. (lider) – ROTARY CONSTRUCTII MENTENANTA SA (Turcia – Romania)
- KALYON INSAAT SANAYI VE TICARET A.S. (Turcia)
- KOLIN INSAAT TURIZM SANAYI VE TICARET A.S. (Turcia)
- Asocierea MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET A.S. (lider) – CBI CONSTRUCTII, TURISM & INVESTITII S.R.L. (Turcia – Romania)
- Asocierea MAPA INSAAT VE TICARET A.S. (lider) – GUNAL INSAAT TICARET VE SANAYI A.S. (Turcia)
- Asocierea NUROL CONSTRUCTION SA (lider) – NUROL INSAAT VE TICARET A.S. (Romania – Turcia)
- WEBUILD SPA – MILANO (Italia)
Aceste companii se vor intrece in cadrul licitatiei pentru a castiga contractul si a incepe lucrarile de proiectare si executie.
Importanta Autostrazii Timisoara-Moravita pentru Romania si Serbia
Autostrada A9 Timisoara-Moravita este un proiect strategic, deoarece va oferi o conexiune rapida intre vestul Romaniei si Serbia, facilitand transportul de marfuri si calatori. Aceasta va completa infrastructura rutiera europeana, asigurand legatura dintre Romania si Coridorul X Pan-European, un traseu crucial pentru comertul international.
Constructia acestei autostrazi este esentiala si pentru economia regionala, deoarece va reduce timpul de transport intre cele doua tari, va creste atractivitatea investitionala a Banatului si va sprijini dezvoltarea industriei si turismului.
Ce urmeaza?
Dupa evaluarea ofertelor depuse, urmeaza desemnarea castigatorului contractului si inceperea etapei de proiectare. Constructia efectiva a primului tronson este estimata sa inceapa in 2026, cu finalizare in cel mult patru ani.
Daca toate termenele sunt respectate, Romania ar putea avea, in 2030, o autostrada complet functionala pana la granita cu Serbia, facilitand o circulatie mai rapida si sigura intre cele doua tari.
Sursa foto: CNAIR