Un val de masuri stricte se contureaza in domeniul administratiei publice si al regimului rutier din Romania, iar una dintre cele mai importante vizeaza direct conducatorii auto.
Ministrul Dezvoltarii, Cseke Attila, a anuntat recent ca soferii care nu isi achita amenzile de circulatie in termen de 90 de zile de la comunicare vor putea ramane fara permisul de conducere.
Masura face parte dintr-un pachet mai amplu de reforme propuse pentru eficientizarea administratiei publice locale, dar impactul acestei reglementari este de departe cel mai resimtit la nivelul publicului larg.
Permisul, conditionat de plata amenzilor
Ministrul a explicat ca, in forma propusa, noua reglementare presupune suspendarea permisului de conducere daca amenzile contraventionale rutiere nu sunt achitate in termen de 90 de zile. Aceasta nu este o sanctiune suplimentara, ci o masura de coercitie fiscala menita sa responsabilizeze soferii si sa reduca nivelul restantelor la plata amenzilor.
„Vom propune suspendarea permisului de conducere in cazul in care amenzile nu sunt platite in termenul legal. Restituirea permisului se va face doar dupa achitarea tuturor debitelor, inclusiv cele restante din alte domenii, nu doar cele provenite din sanctiuni rutiere”, a precizat Cseke Attila in cadrul unei conferinte de presa.
Aceasta inseamna ca un sofer care nu isi achita amenda pentru viteza, neacordare de prioritate sau alte abateri, si depaseste termenul de 90 de zile de la comunicarea sanctiunii, isi va pierde temporar dreptul de a conduce. Recuperarea permisului va fi posibila doar in baza dovezii ca toate sumele datorate au fost platite integral.
Proceduri de radiere si inmatriculare, si ele conditionate de achitarea datoriilor
Noile masuri nu se limiteaza la permisul de conducere. Potrivit ministrului Dezvoltarii, radierea din circulatie a unui vehicul sau inmatricularea unei masini cumparate vor fi permise doar daca persoana in cauza este la zi cu obligatiile fiscale. Astfel, nu doar vanzatorul — cum prevede legislatia actuala — va trebui sa prezinte certificatul de atestare fiscala, ci si cumparatorul.
„In prezent, doar vanzatorul este obligat sa prezinte dovada ca nu are datorii la stat. Propunem ca si cumparatorul, in momentul in care vrea sa inscrie o masina pe numele sau, sa faca acelasi lucru. Daca nu e la zi cu plata obligatiilor fiscale, nu va putea finaliza inmatricularea”, a mai precizat Cseke.
Un semnal de disciplina fiscala pentru toti contribuabilii
Aceasta abordare reflecta o schimbare de paradigma in relatia stat-cetatean, in special in privinta responsabilitatii fiscale. Intr-o societate in care debitele la bugetul de stat sunt frecvent tratate cu indiferenta sau intarziate nejustificat, masurile anuntate urmaresc sa impuna o legatura directa intre drepturile administrative si obligatiile fiscale.
Este de asteptat ca proiectul legislativ care va incorpora aceste propuneri sa fie detaliat in perioada urmatoare si sa intre in circuitul parlamentar. Daca va fi adoptat, el ar putea deveni un instrument important in reducerea evaziunii fiscale la nivel individual si in responsabilizarea soferilor.
Implementarea acestor reguli va presupune dezvoltarea unor mecanisme digitale eficiente de verificare intre baza de date a amenzilor neplatite si sistemul de evidenta a permiselor. De asemenea, autoritatile locale vor avea un rol esential in emiterea certificatelor fiscale necesare pentru procedurile auto.
Pentru soferi, noile prevederi vor insemna mai multa grija la termenele legale si la responsabilitatea civica. Iar pentru stat, o posibila cale de a reduce considerabil pierderile bugetare generate de neplata sanctiunilor contraventionale.


