In pragul liberalizarii pietei de energie electrica din Romania, planificata pentru 1 aprilie 2025, un fenomen bine cunoscut din trecut pare sa revina in actualitate: intermediarii, denumiti popular „baietii destepti” din energie.

Acesti traderi cumpara energie electrica direct de la producatori si o revand mai scump catre furnizori, ceea ce duce la cresterea preturilor finale platite de consumatori. Aceasta practica, semnalata de Autoritatea Nationala de Reglementare in Energie (ANRE), ridica ingrijorari cu privire la impactul asupra pietei si stabilitatea preturilor in perioada de tranzitie catre piata libera.

ANRE: „Furnizorii prefera energia mai scumpa de la traderi”

George Niculescu, presedintele ANRE, a declarat recent intr-o conferinta ca, in loc sa achizitioneze energie direct de la producatori, unii furnizori prefera sa cumpere de la traderi. Acestia din urma asigura lichiditate pe piata de energie, dar la un cost suplimentar, ceea ce majoreaza pretul energiei livrate consumatorilor finali. Fenomenul a fost observat de mai multe ori in ultimii ani, in special in cazul licitatiilor in care energia disponibila a fost achizitionata de traderi, nu de furnizori.

„Ne asteptam sa vedem furnizorii achizitionand direct cantitatile de energie scoase la vanzare de producatori, astfel incat sa isi construiasca un portofoliu stabil si sa ofere preturi corecte clientilor. Totusi, am observat ca de multe ori traderii cumpara aceste cantitati si ulterior le revand furnizorilor la un pret mai ridicat, ceea ce evident va duce la cresterea costurilor pentru consumatori”, a explicat Niculescu.

Acest model aminteste de perioada 2005-2010, cand o serie de traderi cu putini angajati au realizat profituri imense din astfel de tranzactii, fenomen care a dus la supranumirea lor drept „baietii destepti din energie”. Acestia au profitat de bresele legislative si de lipsa reglementarilor stricte, generand cresteri semnificative ale preturilor in piata.

Traderii supraimpozitati pana in 2025

Intrebat daca acest fenomen ar putea reaparea la aceeasi amploare ca in trecut, Niculescu a explicat ca, desi traderii au o influenta semnificativa pe piata, apetitul pentru astfel de tranzactii este momentan redus din cauza supraimpozitarii impuse pana la 31 martie 2025. „Traderii sunt in prezent supraimpozitati, ceea ce limiteaza atractivitatea unor astfel de practici. Cu toate acestea, trebuie sa fim atenti la ce se intampla dupa expirarea acestei supraimpozitari,” a precizat presedintele ANRE.

Instabilitatea pietei si lipsa unei reglementari clare

Din perspectiva furnizorilor de energie, situatia este privita printr-o alta lentila. Dana Daraban, directorul executiv al ACUE (Federatia Asociatiilor Companiilor de Utilitati din Energie), a explicat ca problema provine din instabilitatea actuala a pietei si din incertitudinea privind viitorul reglementarilor.

„In momentul de fata, piata este intr-un cadru reglementat, dar statul refuza sa clarifice modul de liberalizare. Exista discutii despre posibilitatea prelungirii plafonarii preturilor, iar acest lucru pune presiune asupra furnizorilor, care nu stiu ce va urma in 2025”, a explicat Daraban.

Aceasta incertitudine face ca furnizorii sa fie reticenti in a incheia contracte directe pe termen lung cu producatorii, optand in schimb pentru solutii mai flexibile, dar mai scumpe, oferite de traderi. De asemenea, furnizorii au solicitat o iesire treptata din piata reglementata, pentru a reduce riscurile asociate unei liberalizari bruste, insa aceasta propunere nu a fost luata in considerare.

Liberalizarea pietei: O decizie cu impact major asupra consumatorilor

Pe masura ce ne apropiem de termenul limita al liberalizarii pietei de energie, consumatorii vor resimti direct efectele acestor decizii. Potrivit ANRE, este crucial ca publicul sa fie informat corespunzator cu privire la preturile si conditiile contractuale pe care le vor avea dupa 31 martie 2025. Furnizorii vor fi obligati sa detalieze transparent tarifele din contracte, iar consumatorii vor putea compara ofertele disponibile pe piata pentru a face alegeri in cunostinta de cauza.

In plus, ANRE a anuntat o platforma online care le va permite consumatorilor sa isi schimbe furnizorul de energie in doar 24 de ore, un proces la fel de simplu precum portarea unui numar de telefon intre operatorii de telecomunicatii. „Este important ca toti consumatorii sa stie ca au optiunea de a-si schimba furnizorul foarte rapid si usor, daca oferta actuala nu ii avantajeaza. Aceasta va creste concurenta si va incuraja furnizorii sa ofere preturi mai competitive,” a declarat Niculescu.

Campania de informare: Prioritate pentru ANRE

Pentru a facilita tranzitia catre piata liberalizata, ANRE pregateste o campanie de informare destinata publicului larg. „Consumatorii trebuie sa stie ce preturi vor plati si ce modificari contractuale vor intra in vigoare dupa liberalizare. Vom lansa o campanie de informare ampla, atat prin intermediul furnizorilor, cat si independent, pentru a ne asigura ca toti cei afectati de aceste schimbari sunt pregatiti si informati corect,” a explicat Niculescu.

Pe langa implicarea furnizorilor in aceasta campanie, ANRE colaboreaza cu specialisti in comunicare si marketing pentru a dezvolta un plan de informare eficient si accesibil. Institutia este in stadiul de selectare a unei companii specializate care sa conduca aceasta campanie, avand in vedere ca informarea consumatorilor este esentiala pentru evitarea eventualelor probleme legate de cresterea preturilor sau schimbarea furnizorilor.

Riscuri si oportunitati intr-o piata in tranzitie

Liberalizarea pietei de energie in Romania reprezinta un moment de cotitura, iar modul in care acest proces este gestionat va avea un impact major asupra consumatorilor si industriei. Aparitia din nou a traderilor care speculeaza preturile ridica semne de intrebare cu privire la sustenabilitatea pietei si la capacitatea autoritatilor de a proteja consumatorii de cresteri nejustificate de preturi.

Pe de alta parte, aceasta liberalizare ofera si oportunitati pentru o mai mare concurenta si transparenta in sectorul energetic, cu conditia ca reglementarile si mecanismele de control sa fie bine implementate.

Pe masura ce se apropie termenul de liberalizare, este esential ca atat consumatorii, cat si companiile din domeniu sa fie bine informati si pregatiti pentru schimbarile care urmeaza.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here